Klimatfrågan på bordet – en bok från Formas

.

 

Det är alltid spännande och omtumlande att läsa något man själv medverkat i. Denna bok kom ut för några veckor sedan, men jag fick den först i dag.

 

Och, ja, jag känner mig någorlunda tillfreds. Det är en bra bok som redovisar aktuell kunskap och de tankar som finns. I allt väsentligt är det en enhetlig bakgrund som redovisas av de mer än 25 författarna. Boken ger in bild av vad vi vet och vad vi inte vet i frågan om mat och klimat. Det är en pocketbok.

 

Det är klart att värderingar skiftar, särskilt mellan dem som hör hemma inom sfären ”ekologisk produktion” och de som inte anser sig höra dit.

 

Själv skulle jag väl tillhöra den senare gruppen. Men vad är det jag framhåller i denna blogg, och för all del också i min artikel i boken? Viktigt: resurshushållning, biologisk mångfald, mullhaltsutveckling, helhetsbild. Det är samma saker som framhålles i de avsnitt vars författare har en mer ”ekologisk” värdegrund.

 

Man kan fråga sig varför jag inte känner mig bekväm med en sådan ”ekologisk värdegrund”. Det är dogmatiken, att vissa saker är tabu (men att de ändå delvis kryper fram i undantag och rätt godtyckliga specialregler), att man ska bedriva vetenskap på ett fält som snävats in på ett sätt som känns delvis godtyckligt och opportunt.

 

Ett av de sämre framtidsscenaria jag kan se är att det blir en uppdelning av jordbruket i en liten ekologisk sektor, med mindre än 20% av arealen och kanske 10% av produktionen samt på mer än 80% av arealen en stor ”konventionell” sektor som av konkurrensskäl får ges ganska lösa tyglar.

 

Ett ännu sämre scenario är dock 100% produktion på enbart världsmarknadens villkor (även lokal prisnivå påverkas av världsmarknaden). Så ”konventionell” produktion i den meningen att det gäller att utnyttja allt för att maximera kortsiktigt ekonomiskt utbyte håller inte heller.

 

Vi måste använda den kunskap vi har för att få ur helhetssynpunkt bra produktionssystem. Och där är jag optimist vilket möjligtvis denna blogg visar.

 

 

Kommentera

