Hur få intresse för miljöåtgärder som är lönsamma men på en låg nivå?

 

Ett exempel från jordbruket:

Bättre anpassning av kvävet, när man redan är bra kan spara kanske 10% kväve och ge en nettovinst på säg 70 kr/ha. Kanske. Variationen är stor.

Men ändå: miljön vinner, jordbrukaren vinner.

Men detta sista steg är trögt.

 

Ett exempel från min vardag:

Jag skulle kunna cykla till affären (en km) i stället för att ta bilen. Miljön vinner, jag sparar pengar och dessutom får jag motion som kan behövas.

Men detta är också trögt. Ett steg är på gång – vi har skaffat en liten miljöbil. Och jag har tänkt göra i ordning en cykel.

 

Här kommer in något som ekonomerna kallar opportunity costs. Dom här åtgärderna är i och för sig fördelaktiga, men det kan finnas annat som är ännu fördelaktigare och vinner.

 

För jordbrukaren är det viktigare att köra på med vårsådden än att krångla med nollrutor för kvävebestämning.

För mig  är det förstås latmasken, men också tid där jag i stället kunde vidgat horisonten för att utveckla kunskapsunderlag eller ideer för bloggen mm. Eller rentav läst deckare.

 

Nåväl – hur komma vidare?

Idealitet?

Information om helheten?  Om alla jordbrukare sparade 10% kväve skulle det vara nästan lika bra för klimatet som drygt hälften av den svenska vindkraften (år 2007). Och om 2 miljoner människor sparade en liter bensin i veckan skulle det betyda ungefär lika mycket som vindkraften.

(I och för sig säger exemplen kanske mer om vindkraften än om åtgärden. Och den ska ju växa).

Delta i något program? Framtidsfokus?

Höja avgifter och skatter? En lag  som förbjuder småkörning med bil? I så fall skulle jag väl köra 15 km in till stan på rent trots. Kanske ibland.

 

Men jag har ju trots allt tänkt till och någon åtgärd är på gång. Så det går kanske med information så småningom.

 

Men det gäller att skapa motivation för att komma över dessa trösklar.

 

Etiketter:

Kommentera

