Ökad frihandel och ekonomisk utveckling.

Ökad frihandel och ekonomisk utveckling.

 

Detta är titeln på en rapport i Science (9 jan 2009), av Jomo Kwama Sundaram, bitr generalsekreterare för UN department of Economics and Social affairs och R von Arnim, prof i Denver.

 

Man går igenom ”frihandelsteorin” från grunden. Må vara att principen håller mellan likvärdiga länder vars valutor anpassas efter förhållandena, har full sysselsättning, och inga restriktioner i rörlighet för arbetskraft mm. Men så är inte förhållandet när vi talar om I-land och U-land. Därför blir inte resultatet av handelsliberalisering det förväntade.

 

Många, inklusive Sveriges regering, hoppas på genombrott i frihandelsförhandlingarna (Doha-rundan). Författarna i Science skriver följande (citerat men översatt):

”..Ytterligare handelsliberalisering kommer att underminera försörjningen i de flesta utvecklingsländer, varav många har förändrats från livsmedelsexportörer till –importörer. I motsats till vad som hävdas av frihandelsförespråkare kommer borttagandet av jordbruksstöd och exportstöd i OECD-länder att åtminstone temporärt öka livsmedelskostnader i importerande länder. Fördelarna av en liberalisering kommer med största sannolikhet att tillfalla ett fåtal exporterande länder och inte Uland och i synnerhet inte dess fattiga.”

 

Kanske utveckling behövs innan man kan konkurrera med omvärldens elefanter?

 

Men handelsrestriktionerna för förädlade livsmedel (t ex marmelad) gentemot Uland förefaller helt missriktade.

 

Artikeln i Science tar inte upp ett par andra aspekter på frihandel och konkurrens inom jordbruksområdet:

 

Långsiktighet. Brukande av marken kräver långsiktiga hänsyn. Det kan fungera också i konkurrens om alla aktörer tar hänsyn till detta och räknar in markvårdskostnad i kalkylen. Men i praktiken fungerar inte detta på en global marknad. Kortsiktighet vinner.

 

Mångfald. Själva grunden i frihandelsteorin är specialisering. Det går på tvärs mot ekologiska behov.

Mer om ekonomi finns på min hemsida www.greengard.se

Annonser

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: