Jordbruk, försörjning och miljö alltmer i den dagsaktuella diskussionen

Hoppsan. Det var ju nästan titeln på min bok: Mat-klimat-miljö (jag har väl svårt att övertyga om att detta inte var planerat men faktiskt var det inte det).

Sydsvenskan har i dag ett reportage om problemen att försörja 2 miljarder till när klimatet av allt att döma minskar produktionen. Vi måste satsa på jordbruksforskning!

Science 12 nov har ett Policy Forum om Earth System Science for Global Sustainability: Grand Challenges.

Water Front lyfter som alltid fram det stora problemet: Hur ska vattnet räcka till våra behov.

Men jordbruket sysslar mycket mer med ett annat uthållighetsproblem: det ekonomiska. Och det är man tvungen till. Går det egentligen ihop med vad man borde göra, globalt sett? Egentligen inte.

Och då kommer jag tillbaks till min bok på det sätt jag tänkte göra. Det finns mycket att tänka på i den här frågan. Där finns åtminstone några infallsvinklar. Det finns också sammanfattningar som kan vara av värde.  Så här långt har det jag skrivit bara fått större aktualitet sedan jag började arbeta med den för ett drygt år sedan. Så köp gärna boken. Det finns några kvar. Så får vi se om det kan bli en ny upplaga.

Se gärna detta som ett julklappstips också.

www.greengard.se  så kommer du vidare.

Etiketter:

Kommentera

