Om att tillvarata kunskap och erfarenheter.

Exempel 2.

Utvecklingsfronten drives av minst två funktioner: forskningen och praktiken. Forskningen presenterar sina rön på vedertaget sätt, t ex enligt exempel 1 i förra inlägget. Och praktiken?

Konkret tänker jag på jordbearbetning och fånggrödor. Mycket är på gång i den praktiska utvecklingen. Det är klart att en del kommer fram i reportage och på enstaka hemsidor etc. Men det måste finnas en stor och vid kunskap som bättre skulle kunna utnyttjas. Om lyckade system. Om problem som uppstått.

En egen erfarenhet: efter att ha medverkat vid ett informationsmöte (socker) var det lunch.  Jag frågade min obekante bordsgranne vad han gjorde. Jo, han brukade flera gårdar i trakten. Minimerad bearbetning, mycket vårbearbetning. Jord representativ för Skånes slättbygd. Men annars är det tydligt att de flesta ser höstplöjning, om än sen, som den normala åtgärden.

Vem kan hämta in denna vida kunskap från praktiken? Rådgivarna borde vara en nyckelgrupp. De har inte kontakt med alla, men de flesta. Samlas kunskapen? Kanske inom rådgivningsföretaget, jag vet inte. Men jag är övertygad om att praktikens erfarenheter kan utnyttjas mycket bättre än i dag.

Kommentera

