Växtodlingens möjligheter

Gott Nytt År.

Inget nyårslöfte, men nog borde man sköta denna blogg bättre. Från början var det nästan varje dag, men sen har annat kommit emellan.

Denna dag har ett par tillägg gjorts på min hemsida : En sorts checklista med länkar till vad man kan göra i växtodlingen, samt också den ”bok” som hänvisats till här till höger under rubriken Blogroll.

Vi får se vad som blir av det.

För övrigt har jag under det gångna året engagerats en hel del i slam och kretslopp (Akademien) och i utveckling av program för långsiktig fosforgödsling (länk i Checklista). Och så är det frågan om långsiktighet som jag nämnt i mina tidigare inlägg här. Och så är det mullhalt och liv i marken, vad det gör och hur man påverkar. Vidare klimatfrågan. Vår högavkastande växtodling kan ordnas så att vi kombinerar full jordbruksproduktion med positiv klimatverkan och energiproduktion. Alltså netto – vi kompenserar våra insatser (gödsel, diesel mm) med högvärdig biogas och ger ändå energiråvara till samhället.

När jag ju tagit upp allt detta, vad ska jag göra resten av året?

Vi får se vad det blir.

 

Kommentera

